V roce 2015 navrhla tehdy osmnáctiletá studentka Střední uměleckoprůmyslové školy v Uherském Hradišti logo našich sociálních služeb. Příběh je o to milejší, že šlo o její první práci, která byla skutečně použita v praxi – a vydržela celých deset let. Letos se autorka Gabriela Hermannová ke své studentské tvorbě vrátila a logo jemně přepracovala.
Gabrielo, jak vlastně vznikla příležitost navrhnout logo právě pro Sociální služby Uherské Hradiště?
Bylo to ve čtvrtém ročníku, kdy jsme všichni začínali hledat své profesní zaměření v tak širokém a fascinujícím oboru, jakým je multimediální tvorba. Já jsem už v té době měla jasno – chtěla jsem se věnovat logům a vizuálním identitám firem, což mě opravdu bavilo. A tehdy mi moje učitelka, paní Nike Silná, nabídla možnost vytvořit logo pro sociální služby. Dodnes jsem jí vděčná, že mi dala šanci podílet se na něčem tak významném.
Brala jste to spíš jako výzvu, nebo jako příležitost?
Určitě to byla výzva, ale zároveň i velká příležitost. Už jsem měla zkušenosti s návrhy log, ale žádné z nich se předtím nepoužilo v praxi. Právě tato zkušenost mě posunula dál a ukázala mi, co všechno se můžu ještě naučit.
Logo zachycuje dvě dospělé postavy a dítě, které se drží za ruce. Čím jste se inspirovala?
Do tohoto motivu jsem chtěla vložit především lásku, empatii a pomoc. V dnešním rychlém a často chaotickém světě je důležité si připomínat řád a hodnotu našich blízkých. Ať je nám padesát nebo sedmdesát, pořád jsme dětmi svých rodičů, kteří nás milují a starají se o nás.
Pamatujete si vaše pocity, když se logo začalo používat?
Bylo to neuvěřitelné a vlastně to dodnes nemůžu úplně přijmout. Je zvláštní otevřít po deseti letech webové stránky a najít tam pořád své logo. V dnešní rychlé době, kdy se vizuální trendy neustále mění, je vzácné, že něco vydrží tak dlouho.
Pomohla vám tahle zkušenost nastartovat budoucí profesní dráhu?
Určitě. A bylo to ze začátku i celkem vtipné. Po střední škole jsem se rozhodla nejít na vysokou, ale jít rovnou do praxe. Na pohovory jsem chodila s malým portfoliem kreseb a grafických prací – a k tomu s manuálem sociálních služeb, který byl stejně tlustý jako celé mé portfolio kreseb a grafických prací dohromady. Věřím, že mi to hodně pomohlo, protože to byla první práce, která se skutečně použila.
Proč jste se po deseti letech rozhodla z vlastní iniciativy k reworku loga?
Moje práce jsou pro mě jako děti. A věřím, že to tak cítí každý grafik. Po deseti letech v praxi jsem chtěla logu dát to nejlepší, co jsem se za tu dobu naučila. Udělala bych to pro každou svou práci.
Co se konkrétně změnilo v reworku loga?
V rámci reworku jsem se zaměřila na jemné úpravy geometrie samotného symbolu a také na propojení s textovou částí loga. Došlo ke změně fontu, který reflektuje aktuální vizuální trendy a lépe odpovídá roku 2025.
Za ta léta se objevily i různé interpretace loga. Jak je vnímáte vy?
Ano, několikrát jsem slyšela, že někteří lidé v logu vidí liščí hlavu. To mě vždycky pobavilo. S odstupem času to beru jako zajímavý pohled – design totiž může mít pro každého jiný význam.
Myslíte si, že je vizuální identita důležitá i pro neziskovou organizaci?
Rozhodně ano. Ovlivňuje totiž, jak organizaci lidé vnímají. Díky ní může působit důvěryhodně, srozumitelně a lépe ukázat, jaké má poslání. Vlastně je to podobné jako u nás samotných. Každý máme svou vlastní "identitu", i když si to často neuvědomujeme. Je to to, jak působíme na své okol. Třeba tím, jak se oblékáme, jak vystupujeme nebo jak se vyjadřujeme. A přesně tak i organizace svým vzhledem a stylem dává lidem najevo, kým je a za čím stojí.
Na čem zajímavém jste v průběhu těch 10 let pracovala a kde se s vaší prací můžeme setkat dnes?
Po škole jsem se přestěhovala do Moravskoslezského kraje, kde je možné vidět můj malý zásah. Na začátku své kariéry jsem pracovala v reklamní agentuře, která mě naučila design v praxi a začala jsem na něj nahlížet jinak. Měla jsem možnost seznámit se s prací jiných designérů, což mi dalo mnoho cenných zkušeností. Nyní pracuji v tiskárně cenin, o které z pochopitelných důvodů nemůžu říct mnoho podrobností.
Pokud by někdo chtěl využít vašich služeb nebo vás oslovit pro spolupráci, může vás ještě oslovit?
Určitě. Můžete mě najít na sociálních sítích přímo pod mým jménem, nebo momentálně pracuji na svých vlastních webových stránkách, které budou brzy k dispozici na adrese www.gabrielaher.cz.
Gabrielo, děkujeme za milé vzpomínky i otevřený pohled na desetiletou cestu našeho loga. Je inspirativní vidět, jak práce vzniklá ještě během studií dokáže obstát v čase a stát se trvalou součástí identity organizace. Ať se Vám i nadále daří proměňovat své nápady v díla, která obstojí v čase stejně jako naše logo.